EL-Parts Oy - Sähköisellä kaupankäynnillä nopeaa kasvua

Sähkötarviketukku EL-Parts Oy:lla on käytössä Interquen SuperQ-versio integroituna Microsoftin Dynamics NAV-toiminnanohjausjärjestelmään. Lisäksi kokonaisuuteen on kytketty muutamia lisätyökaluja tarjousten tekemiseen ja uutiskirjeiden lähettämiseen. Asiakkaiden päästessä tilausjärjestelmän kautta käsiksi tuotteiden hinta- ja saatavuustietoihin on pieni sähkötukku saavuttanut alallaan nopeaa kasvua.

Sähkötarvikekaupankäynnissä on tyypillistä, että asiakas vertailee hintoja monien eri toimittajien ja monien vastaavien tuotteiden välillä. Usein kuitenkin saatavuus ratkaisee jos tavara tarvitaan nopeasti työmaille, jotta urakka ei hidastu. Pienellä toimijalla ei ollut halua palkata divisioonaa myyjiä vastailemaan asiakkaiden saatavuuskyselyihin puhelimitse vaan asiaa lähdettiin lähestymään uudesta näkökulmasta. Syntyi uuden ajan sähkötukku.

Tarjoamalle asiakkaille äärimmäisen helppo tapa päästä vertailemaan hintoja ja näkemään saatavuutta saavutettiin samalla kustannustehokas tapa toimia, jonka ansiosta tuotteiden hintakilpailukyky vahvistui entisestään. Toimitusjohtaja Markus Eronen kertoo sähköisen kaupankäynnin ja uusien asiakaspalvelutapojen olevan heidän strategiansa yksi kulmakivistä.

Me ei tarjota asiakkaille noutotukkuja joka niemennokkaan, jotta asiakkaan asentajat voisivat tuhlata tehokasta työaikaa tukkuajeluilla, vaan me opastetaan asiakasta ennakoimaan ostotarpeitaan, jolloin tuotteiden hintoja voi rauhassa vertailla ja saada sitten toimitukset perille sinne joka niemeen, notkoon ja laakselmaan.” Eronen selvittää.

EL-Partsin SuperQ-versioon on luotu toiminnallisuus, jolla asiakas voi tuoda toistenkin toimittajien hinnat verkkokauppaan hintavertailua varten. Tällä ominaisuudella EL-Parts haluaa aidosti palvella asiakasta löytämään valikoimista itselleen edullisimmat tuotteet.

”Meille kate tulee siitä kun 80% toiminnoista on sähköisiä ja tehokkaita, eikä siitä, että riistetään asiakkaalta rahat niissä tuotteissa missä se ei tajua vertailla hintoja.” Kasvuyrittäjäksi itseään tituleeraava Eronen paukauttaa.

Myyjän työ helpottuu

Myyntijohtaja Antti Öystilä nostaa IQ-ratkaisujen tärkeimmäksi hyödyksi myyjän työn helpottumisen. Kun asiakas palvelee itse itseään tilausjärjestelmässä, vapautuu myyjän aikaa myyntityöhön ja lisäkaupan tekoon. Asiakas voi luoda IQ-Tilausjärjestelmään valmiita ostoslistoja, tutustua tuotteisiin, vertailla hintoja, tehdä tarjouskyselyjä ja tietenkin tilata tuotteita. Järjestelmä osaa ehdottaa yhteensopivia asennustarvikkeita ja lisätuotteita. Kun asiakas näkee itse omat laskunsa, tilaushistoriansa ja keskeneräiset toimitukset jää moni kysymys kysymättä kun asian saa tutkittua itse. Vieläpä silloin kun itselle sopii.

Mieluisimpana ominaisuutena Öystilä pitää myyntiestoa nega-katteiselle kaupalle:

Kun ei vahingossa pysty myymään negatiivisella katteella, niin onhan sillä merkitystä! Öystilä huudahtaa.

Lisämyynnin ominaisuuksia SuperQ on useita: tuotenostoilla ja kampanjoilla asiakkaille saadaan tarjottua uutuuksia, edullisia erien loppuja tai sesonkituotteita.

Lisäksi tilausjärjestelmä tarjoaa aina lisätuotteita, myyjä unohtaa sen tehdä, verkkokauppa ei. Meidän myynti on lisääntynyt merkittävästi tämän verkkokaupan ansiosta.” Öystilä napauttaa varmanoloisesti.

Innovatiivisia ratkaisuja

Interquen kanssa yhteinen polku alkoi kahdeksan vuotta sitten kun EL-Partsissa kartoitettiin valmiita verkkokaupparatkaisuja. Kaikki markkinoilla olevat ratkaisut tuntuivat olevan joko kuluttajille suunnattuja tai niin kömpelöitä intranettejä, että tuskanhiki nousi ohimoille. Interquen Iiro Kaksosen kanssa keskustelu toi varmuutta, että toteutettavat ratkaisut olisivat innovatiivisia ja samalla toimivia ja ennen kaikkea, että kehitystä tehdään tulevaisuudessakin.

”Olennaista meille on, että homma kehittyy. Uuden ajan sähkötukku ei voi jäädä paikalleen tallaamaan kun aika ajaa ohitse.” Öystilä ja Eronen summaavat ajatuksiaan.